Zusammenfassung
Die BPH führt in einern unterschiedlichen Maß zur Ausbildung einer subvesikalen Obstruktion,
die in der Druckflußanalyse quantifiziert werden kann. Watanabe versuchte, den Zusammenhang zwischen Prostataform im transrektalen Ultraschall präoperativ
und den Parametern Qmax und Restharn nachzuweisen. Er definierte eine “Presumed Circle
Area Ratio” (PCAR), die er aus dem transrektalen Ultraschall im maximalen Transversalschnitt
ableitete. Er zeigte eine positive Korrelation zwischen PCAR einerseits und Qmax und
Restharn andererseits. Er führte keine Druckflußanalysen zur Objektivierung der mechanischen
Obstruktion durch. Ziel dieser Studie ist es, den PCAR-Wert mit objektiven Obstruktions-parametern
der urodynamischen Messung zu vergleichen.
Bei 51 Patienten mit benigner Prostatahyperplasie wurde ein transrektaler Ultraschall
der Prostata sowie eine komplette urodynamische Untersuchung mit Druckflußanalyse
mit dem computerunterstützten Programm AUDIT™ durchgeführt. Zur Bestimmung des PCAR-Wertes wurde ein automatisches Bildverarbeitungsprogramm
entwickelt.
Im Pearson-Korrelationstest zeigte der PCAR-Wert keine signifikante Korrelation mit
den Parametern Qmax, Pdetqmax, Pdetmax, Puo, Wmax, Atheo, URA oder der “Passiven Urethralen
Widerstandsrelation” PURR (Schäfer 1985).
Die Prostataform im transrektalen Ultraschall ist, ebenso wie das Prostatavolumen,
kein Parameter zur Erfassung der subvesikalen Obstruktion.
Abstract
BPH patients may develop different gradings of subvesical obstruction which can be
quantified by pressure flow analysis.
In order to find an non-invasive investigation to diagnose BOO in BPH patients, we
examined the value of transrectal ultrasound. Watanabe defined the “Presumed Circle Area Ratio” (PCAR), which he developed from the maximum
horizontal section of the prostate in the transrectal ultrasound. Higher values of
PCAR represent a more circular shape. Although he found a correlation between Qmax,
residual volume and PCAR and presumed a higher grade of obstruction in patients with
higher PCAR values, no pressure flow studies were compared to quantify mechanical
obstruction. The aim of the study was to compare the PCAR with objective urodynamic
obstruction parameters. In 51 patients a complete computerized urodynamic investigation
with pressure flow analysis was performed and the transrectal ultrasound findings
of these patients were digitized and, subsequently, the PCAR-values were determined
using an newly developed automated imaging-program. The PCAR-values were compared
to the values of the pressure flow analysis using the Pearson correlation matrix.
The Pearson matrix did not show any significant correlation with the PCAR and Qmax,
Pqmax, Pdetmax, Pdetqmax, Atheo, Wmax, Puo, URA and the two dimensional passive urethral
resistance factor PURR (Schäfer , 1985). In addition to the well known fact that the prostatic volume is not relevant
in describing subvesical resistance, the shape of the prostate, as described by PCAR,
does not define mechanical obstruction.
Key words
Pressure-flow analyses - Benign prostatic hyperplasia - Transrectal ultrasound